Langkah Mudah Cara Turunkan Kolestrol dan Ketahui Simptom Kolestrol

Hari ini perkongsian mengenai cara turunkan kolestrol dengan berkesan. Tahukah anda, biasanya kita memandang remeh berkaitan perkara ini, tapi adakah anda tahu bahawa isu-isu penyakit yang dikaitkan dengan masalah kolestrol masih ditahap membimbangan dan perlu di ambil berat oleh semua orang.

Melalui Tinjauan Kesihatan dan Morbiliti Kebangsaan ( NHMS) 2015  mendapati 9.6 juta rakyat Malaysia mengalami kolestrol tinggi pada berumur 17 tahun ke atas dan mempunyai paras kolestrol yang tinggi dalam darah.

Statistik pesakit kolestrol malaysia

Tidak hairanlah Malaysia menjadi antara salah satu negara yang mempunyai isu-isu kolestrol memandangkan Malaysia mempunyai pelbagai juadah yang menyelerakan yang boleh menjadi punca penyakit berkaitan kolestrol tinggi ini.

Ramai golongan muda tidak mengambil berat mengenai perkara ini, mungkin mereka tidak merasakan suatu kepentingan apabila paras kolestrol masih ditahap tidak membimbangkan pada diri mereka.

Di sebabkan masalah ini, ada juga dikalangan rakan-rakan saya yang sebelum ini tidak mengambil kesah diusia muda dan apabila mempunyai simptom-simptom penyakit jantung atau darah tinggi diusia muda, baru mereka kesah dan mencari penyelesaian yang boleh membantu mereka pulihkan dan turunkan kadar kolestrol.

Tahukah anda, semakin hari kos perubatan semakin meningkat. Kalau anda kena serangan jantung kos perubatan boleh menelan ribuan ringgit. Masa itu baru kita hendak menyesal kenapa tidak ada kesedaran untuk pulihkan sebelum menjadi parah.

Mungkin ada juga tidak faham maksud sebenar kolestrol. Di sini saya jelaskan apa sebenarnya kolestrol itu .

Tahukah anda apa itu Kolestrol ?

Cara turunkan kolestrol

 

Antara 3 jenis Kolestrol yang utama antaranya adalah :

3 Jenis Kolestrol

  1. Kolestrol LDL iaitu Low Density Lipoprotein merupakan kolestrol jahat yang berkecenderungan dimendakkan dalam saluran darah yang menyebabkan penyumbatan salur darah dan meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular.
  2. Kolestrol HDL iaitu High Density Lipoprotein merupakan kolestrol baik iaitu mencegah penyempitan saluran darah jantung dengan mengurangkan mendakan kolestrol dalam saluran darah untuk menurunkan risiko serangan jantung.
  3. Hiperkolestrolemia keadaan di mana kolesterol di dalam darah berada pada paras sangat tinggi. LDL menyebabkan pengumpulan plak yang boleh menyebabkan arteri tersumbat yang dikenali sebagai aterosklerosis. Jika darah beku terbentuk dan menyekat arteri yang sempit, serangan jantung atau strok mungkin berlaku.

Antara Fakta Nombor yang dikeluarkan melalui Berita Harian adalah :

10,000 – rumah dipilih secara rawak bagi pengumpulan data NHMS 2015

30,000 – responden pelbagai umur dalam NHMS 2015

3.5 juta – penduduk menghidap diabetes di negara ini

1.8 juta – penduduk tidak mengetahui mereka menghidap diabetes

3.3juta  – penduduk berumur 18 tahun ke atas mengalami obesiti

1 juta   – kanak-kanak di negara ini mengalami masalah obesity

 

Apakah Simptom-simptom Penyakit Jantung dan Mempunyai Paras Kolestrol Tinggi ?

  1. Mengalami kesakitan pada kaki atau timbul kaki tidak selesa, mungkin disebabkan arteri sehingga aliran darah yang seharusnya masuk ke kaki menjadi terbantut dan mungkin boleh merebak pada betis, paha punggung dan akan hilang jika bergerak.
  2. Kelihatan kuku berubah warna, kemungkinan kuku tidak dapat darah yang cukup akibat pendarahan darah terganggu.
  3. Berlaku kekejangan pada kaki, tumit, jari jemari kaki ketika tidur.
  4. Berlaku prosess pemulihan luka yang lambat sembuh merupakan antara ciri-ciri pesakit diabetes yang biasa berlaku, terutamanya dibahagian kaki.
  5. Jika anda mengalami gangguan emosi, dan pelupa, adalah disebabkan oleh kemungkinan otak apabila kadar kolestrol LDL lebih tinggi daripada kolestrol HDL otak akan menerima kesan antaranya adalah berkurangnya daya ingatan, mudah beremosi, dan mencetuskan penyakit Alzeimer.
  6. Simptom ini biasa kita tahu iaitu berlaku lebihan berat badan kepada diri anda. Ini adalah kerana lemak terkumpul di kawasan perut sebagai kesan sampingan dari terganggunya metabolism lemak dan akan menyebabkan berat badan semakin meningkat dan sel-sel lemak semakin banyak serta berpotensi mendapat obesity.
  7. Anda rasa jantung terasa sakit atau rasa berdebar-debar, kemungkinan ini disebabkan oleh berlebihanya kolestrol akan menyebabkan peredaran darah terganggu kerana saluran darah semakin sempit kerana kolestrol tinggi. Hal ini akan menyebabkan jantung akan berfungsi mengepam darah lebih cepat supaya darah mengalir secara normal.

Nampak tak 7 simptom-simptom yang saya kongsikan di atas yang mungkin berlaku kepada orang yang mengalami kolestrol tinggi. Sebenarnya banyak lagi, Cuma saya kongsikan sebahagian sahaja di sini.

Biasalah andaian segelintir daripada mereka yang mengalami tanda awal kolestrol mereka tidak merasakan perlu mencari ubat untuk pencegahan awal, maka mereka mengabaikan perkara ini yang mana mungkin boleh menjadi pembunuh senyap terhadap diri mereka.

So untuk kesedaran pembaca artikel ini saya kongsikan juga apakah kesan yang boleh berlaku jika perkara ini menjadi serius.

Serangan Jantung Akibat Kolestrol

Antara kesan-kesan kolestrol tinggi adalah :

1) Berlakunya Penyakit Strok atau Jantung Koronari

  • Kolestrol tinggi serius berbahaya sangat kerana kolestrol boleh terbawa-bawa oleh aliran darah lalu mengendap di dinding pembuluh darah kecil seperti pembuluh darah yang mengalirkan oksigen dan darah ke jantung atau otak. Jika endapan itu semakin menebal akan menyebabkan alian darah terhalang maka berlakunya penyakit stroke atau jantung koronari.

2) Serangan Penyakit Jantung

  • Berlaku jika apabila saluran darah berhampiran organ jantung semakin sempit ia boleh menyebabkan serangan jantung berlaku.

Apabila melihat kepada risiko kesan berlakunya kolestrol ini baru hendak timbul kesedaran untuk melihat cara mengatasi kolestrol dalam badan anda.

Sebenarnya ada banyak cara untuk mengatasi penyakit kolestrol ini, biasanya mereka yang menghadapi akan mengurangkan makanan-makanan yang berlemak dan cuba ikut budaya hidup yang sihat. Tapi biasalah kalau dah lemak degil tu memang ambil masa lah untuk hilang so bersabarlah .

Just nak kongsikan berkaitan baru-baru ini saya ada dapat sample produk pelancar kolestrol. Saya mula nampak ini adalah alternatif kepada mereka yang berminat untuk mengurangkan kolestrol dalam badan secara semula jadi.

So saya mencadangkan kepada mereka yang menghadapi masalah kolestrol ini boleh dapatkan Pati Lanchar Kolestrol yang boleh membantu mengurangkan kolestrol dalam badan anda secara semula jadi tanpa perlu risau ada kesan sampingan.

Pati Lanchar Kolestrol Malaysia

Apakah kelebihan Pati Lanchar Kolestrol ini berbanding produk yang lain ?

Kelebihan Pati Lanchar Kolestrol

Bagaimana Pati Lanchar Kolestrol ini boleh membantu mengurangkan kolestrol dalam badan anda ?

Untuk pengetahuan anda, kandungan Pati Lanchar Kolestrol ini membuatkan anda pasti akan berminat untuk mendapatkan produk ini kerana berikut adalah kandungan yang terdapat dalam pati ini :

1) Sea Bird Nest

Tumbuhan laut yang dituai di perairan Semporna Sabah ini mengandungi nutrien yang boleh mengurangkan kolesterol yang menjadi punca saluran darah tersumbat.

2) Bawang Putih

Makanan tambahan herba yang paling banyak digunakan untuk menurunkan kadar kolesterol. Sebahagian besar kajian menunjukkan sekitar satu setengah gram kolesterol mampu diturunkan dengan mengambil 1 gram bawang putih setiap hari.

3)Madu Asli

Madu Asli mengandungi Vitamin B, Vitamin C, karbohidrat serta mineral semulajadi seperti kalsium, zat besi dan sodium. Selain rasa manis, madu mengandungi kolesterol baik (HDL) yang dapat menekan jumlah kolesterol jahat (HDL) dalam tubuh kita.

4) Cuka Epal

Bukan sekadar mengawal berat badan, malah meningkatkan fungsi pencernaan. Ia mampu mengurangkan kolesterol jahat (LDL) terkumpul dalam arteri yang meningkatkan risiko sakit jantung.

5) Halia

Herba penawar serba boleh, buang angin dan mengawal kolesterol. Masyarakat China dipercayai telah menggunakan halia dalam amalan perubatan sejak 2,500 tahun lalu.

Sebagai pengamal herba organik takkanlah anda nak makan atau minum semua kandungan yang boleh membantu menurunkan kolestrol. So Pati Lanchar ni sudah mudahkan anda untuk lakukan ramuan rumusan Pati yang boleh menurunkan kolestrol.

Mudah sahaja cara pengambilan pati ini hanya terus minum 1 sudu pagi dan 1 sudu malam dan pastikan guna sebelum makan serta gunakan sudu plastik ketika pengambilan. Mudahkan ?

Cuma jika anda ada makan ubat jangan risau teruskan makan ubat yang dicadangkan oleh doktor, jarakkan pengambilan dalam sejam dan lepas guna simpan dalam peti sejuk.

 

Ada pantang larang ker nak guna produk ini ? Jangan risau, tiada pantang larang yang khas. Tapi anda dinasihatkan agar menjaga pemakanan dan kurangkan makan makanan yang tinggi kolesterol bagi mendapatkan kesan yang berpanjangan.

 

Ini adalah sebahagian maklumbalas positif kepada yang mencari penyelesaian cara turunkan kolestrol dengan mengamalkan Pati Lanchar Kolestrol:

Testimoni Produk Pati Lanchar Kolestrol

Testimoni Produk Turunkan Kolestrol

Berapa Harga Pati Lanchar ini ?

Sekarang ada promosi

1 botol x Pati Lanchar Kolesterol (RM150 RM120! )

2 botol x Pati Lanchar Kolesterol (RM300 RM160!)

1 botol kandungan 400 gram yang boleh tahan selama 30 hari, sangat berbaloi dengan harga yang anda dapat. Anda jangan makan sorang jer yang extra tu bagi lah sikit untuk keluarga anda.

Macam mana nak dapatkan Pati Lanchar ini ?

Anda Boleh Whatsapp Nak Order Pati Lanchar di no 017-9230092 atau klik link ini [ Whatsapp Sini ]

Atau anda boleh buat belian melalui website di sini = > [ Pembelian Pati Lanchar Kolestrol ] 

Jika anda berminat untuk menjana pendapatan melalui produk ini dah alang-alang beli berbotol-botol takkanlah anda tidak berminat untuk memberitahu orang lain berkaitan manfaat produk ini.

So kalau anda berminat untuk program jana pendapatan ini and akene beli dahulu produk ini dan baru anda boleh whatsapp saya berminat jadi agent di no 0179230092.

Sekian sahaja perkongsian saya hari ini. Harap perkongsian ini bakal memberikan manfaat kepada mereka yang betul-betul mencari penyelesaian mudah untuk cara turunkan kolestrol atau cara hilangkan kolestrol atau tip mengurangkan kolestrol dalam darah, artikel ini boleh membantu anda.

 

Sumber rujukan Artikel melalui laman di bawah :

Berita Harian 

Myhealthportal

Pati Lanchar Kolestrol 

(Visited 288 times, 2 visits today)

Leave a Reply

CommentLuv badge

Anda Minat  
Nak Jana Penpadatan Sampingan ?

Sila Isikan Maklumat Anda Di Bawah: 

arrow-circle-o-down